Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2017
Home / Διατροφή / Γενικές οδηγίες για άτομα με Γαστροοισοφαγική παλινδρομική νόσο (ΓΟΠΝ)

Γενικές οδηγίες για άτομα με Γαστροοισοφαγική παλινδρομική νόσο (ΓΟΠΝ)

γαστροοισ

 

Λαμβάνει χώρα όταν το όξινο γαστρικό υγρό του στομάχου παλινδρομεί (επιστρέφει) προς τον οισοφάγο (χάλαση κατώτερου οισοφαγικού σφιγκτήρα, ΚΟΣ), προκαλώντας τον ερεθισμό του, έως και φλεγμονή σε παρατεταμένη μορφή, λόγω μείωσης του Ρh στο αλκαλικό περιβάλλον του οισοφάγου.

Στόχος της διατροφικής παρέμβασης είναι η ελαχιστοποίηση των συμπτωμάτων που σχετίζονται με την παλινδρόμηση του φαγητού προς τον οισοφάγο, μέσω ενός επιστημονικά σχεδιασμένου διαιτολογίου.

1)    Αυξήστε την ένταση του κατώτερου οισοφαγικού σφιγκτήρα που διαχωρίζει τον οισοφάγο από το στόμαχο:

  • Αποφυγή κατανάλωσης πολύ λιπαρών τροφίμων (πχ τηγανητά, φαγητά μαγειρεμένα με οποιασδήποτε μορφής λίπους, κρέμα γάλακτος, βούτυρο κ.α.), καθώς το λίπος μειώνει την πίεση του ΚΟΣ.
  • Περιορισμός στην κατανάλωση σοκολάτας, κακάο, τσάι καφέ (τα 2 πρώτα γιατί μειώνουν την πίεση του ΚΟΣ και η καφεΐνη έχει άμεση επίδραση στον ερεθισμό του οισοφάγου και στην παραγωγή οξέος)
  • Αποφυγή κατανάλωσης ανθρακούχων ποτών (τύπου cola) και χυμών εσπεριδοειδών (πχ χυμός πορτοκάλι από μη ώριμα πορτοκάλια) τα οποία δυσχεραίνουν το πρόβλημα της ΓΟΠΝ (συνίσταται η κατανάλωση νερού ή άλλων χυμών) καθώς μειώνουν την πίεση του ΚΟΣ και εντείνουν τα συμπτώματα λόγω οξύτητας
  • Αποφυγή κατανάλωσης γλυκών λόγω του περιεχόμενού λίπους, του οποίου έχει συσταθεί ο περιορισμός (περιέχουν επίσης κορεσμένα λίπη) και προτίμηση γλυκών του κουταλιού, μαρμελάδα.
  • Μείωση σωματικού βάρους (όταν είναι απαραίτητο)
  • Μείωση κατανάλωσης αλκοόλ (άμεση τοξική επίδραση στο βλεννογόνο και χάλαση του ΚΟΣ)
  • Μείωση καπνίσματος (προκαλεί μειωμένη έκκριση διττανθρακικών οξέων σιέλου τα οποία εξουδετερώνουν τα γαστρικά οξέα)
  • Αποφυγή κατανάλωσης δυόσμου, μέντας, κρεμμυδιού και σκόρδου

2)    Ελαχιστοποιήστε την πίεση του στομάχου με τους ακόλουθους τρόπους:

  • Μικρά και συχνά γεύματα (τα μεγάλα προκαλούν γαστρική διάταση)
  • Αν σας ανακουφίζει, να πίνετε υγρά μισή ώρα πριν και μετά τα γεύματα και όχι ταυτόχρονα
  • Αργή και καλή μάσηση της τροφής
  • Προσπαθήστε να μην καταπίνετε αέρα όταν τρώτε και να μην μασάτε τσίχλες
  • Διατήρηση υγιούς σωματικού βάρους
  • Αποφυγή πολύ στενών ρούχων, στην περιοχή του λαιμού και του θώρακα
  • Αποφυγή άσκησης μετά το γεύμα

3)    Διευκολύνετε την κένωση του οισοφάγου με τους ακόλουθους τρόπους:

  • Κατά τη διάρκεια του γεύματος ο κορμός σας να είναι σε όρθια στάση
  • Νσ καταναλώνετε το τελευταίο γεύμα τουλάχιστον 1,5 ώρα πριν την κατάκλιση
  • Μετά το τελευταίο γεύμα να αποφεύγετε να σκύβετε ή να ξαπλώνετε. Αν όμως χρειαστεί να ξαπλώσετε, να ανασηκώνετε το κεφάλι με αρκετά μαξιλάρια

Σημείωση

Κάποια φαγητά μπορεί να σας προκαλέσουν δυσφορία και οπισθοτερνικό αίσθημα καύσου όπως τα εσπεριδοειδή (δηλαδή πορτοκάλια, λεμόνια, μανταρίνια, γκρέιπφρουτ κα) και οι χυμοί τους, τα έντονα καρυκεύματα και τα πολύ καυτερά φαγητά. Αν τα τρόφιμα αυτά σας ενοχλούν, καταναλώνετε τα φρούτα αυτά σε μικρότερες ποσότητες ή αποφεύγετε τα εντελώς. Έχετε υπόψη ότι ευαισθησίες αυτής της μορφής διαφέρουν από άτομο σε άτομο, όποτε σε περίπτωση που δεν σας ενοχλούν δεν χρειάζεται να τα αποφεύγετε.

 

NutritionCare Kωνσταντίνος Μ. Συριάνος Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Γεωπόνος Επιστήμης Τροφίμων & Διατροφής του Ανθρώπου, BSc

Επιστημονικό Κέντρο Κλινικής Διαιτολογίας & Διατροφής

 


 

 

Δείτε Επίσης

ευζην

Σε Αιγαίο και Ιόνιο τα πιο παχύσαρκα παιδιά της Ελλάδας

Στα νησιά της Ελλάδας εντοπίζονται τα υψηλότερα ποσοστά παιδιών με βάρος άνω του φυσιολογικού, χαμηλή ...

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Facebook
Twitter
YouTube